نامدگان

معماری داخلی خانه ایرانی
نویسنده : محمد دبستانی - ساعت ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٢ بهمن ۱۳۸٩
 

مقدمه: جامعه معماری داخلی ایران برای طرح مسئله جایگاه معماری داخلی،  اهمیت و ضرورت آن در شکل گیری کیفیت زندگی،  اقدام به برگزاری سلسله میزگرد های تخصصی ای با محوریت خانه ایرانی با حضوراساتید برجسته معماری و معماری داخلی در محل خانه هنرمندان ایران نمود. اولین میزگرد با حضور آقایان مهندس محمد حسین بهشتی، دکتر مصطفی کیانی، دکتر ناصر عراقی و مهندس فرهاد احمدی برگزار گردید. همچنین میزگرد دومین با حضور آقایان دکتر عبدالرضا محسنی، دکتر برزو ایزدپناه، مهندس رضا دانشمیر و دکتر ناصر خاکی برگزار گردید که خلاصه ای از مباحث مطرح شده و شرح آن در زیر از نظر می گذرد.

 

 

 


مهندس فرهاد احمدی- خانه پایه ترین واحد و فضای معماری است که مکانی خصوصی می‌باشد که هر اتفاقی را می‌تواند در خود جای دهد. طراحی داخلی به تناسب تعیین مقیاس در جزئیات یا کلیات مطرح    می‌‌شود و خانه در مقیاس اجزای کوچک است و خیلی از معماران در پروژه های کوچک موفق نیستند ولی در مقیاس بزرگ پیشرفت و موفقیتهای چشمگیر داشته‌اند. معماری داخلی با توجه به وضعیت هر دوران طراحی می‌گردد و بنا به دلایل اقتصادی و رشد ابزار همه نوع از طراحی ها تغییر یافته است. مذهب و دین هر قوم و کشوری نیز تاثیر مستقیم در طراحی داخلی خانه دارد. هر خانه حرمت و شخصیت انسان است باید به دانشجویان خوب فکر کردن را یاد داد . هرگاه هوش زیاد شد دیگر نیازی به ابزار نیست باید بیانیه ای جهت تهیه شاخص شرق باشد.

مهندس محمدحسین بهشتی-  بهتر آنست تا بحث معماری داخلی را با موضوع کیفیت شروع کنم معمار اعم از اینکه داخلی باشد یا نباشد متولی کیفیت است. از ۵٠ سال اخیر تاکنون بیشتر ساختمان ها بی کیفیت می‌باشند و ایجاد تقاضا نسبت به کیفیت بیشتر را باید پدید بیاوریم. معماری پاسخ به کیفیت است . هر آنچه که کمیت است اجالتاً از دستور ما خارج است مثل اقتصاد، انرژی ، مصالح و جغرافیا و... وکسانی که کیفیت را فراموش کرده‌اند، اندازه‌های پایدار و متغیر برای انسان نیز فراموش کرده‌اند. به طور مثال تخت جمشید به مثابه یک خانه است که دارای اندرونی و بیرونی است . کاخ آپادانا بیرونی و حرمسرا اندرونی . در معماری معاصر به اندرونی و بیرونی توجه نمی‌شود و تنها خاصیت تاریخ آن است که از تجربه گذشته استفاده کنیم و از اندازه‌های کیفی انسان در خانه سود ببریم.

دکتر مصطفی کیانی- موضوع انتخابی بین دانشجویان  معمولاٌ معماری شهری است و کلاً مسائلی که شکل کیفی می گیرد دغدغه روز مردم است و این خود یک نشانه امیدوار کننده است . اگر خانه را خوب بشناسیم بحث معماری داخلی را می توان به راحتی در آن گنجاند و هرچه در مورد معماری بحث شده است معماری داخلی بوده است. یکی از شاخصه‌های معماری را می‌توان معماری ایرانی و اسلامی  نام برد. معماری داخلی در آکادمیک و بویژه در بازار امروزه به دو شاخه اصلی تقسیم می شود : مسکونی و تجاری این عرصه در کشورهای دیگر وسعت پیدا کرده است و هرکس در حوزه خود کار می‌کند. در رشته‌های تجاری مثل دفاتر  بیمارستان رستوران  فضاهای خرید فضاهای تفریحی نهادها و سازمان‌های دولتی و... و در بخش مسکونی معماری آپارتمانی ویلایی آشپزخانه حمام و مرمت خانه های مسکونی.

مهندس فرهاد احمدی- اصولا طراح کسی است که کیفیت را تغییر می دهد و تداوم و تغییر معماری داخلی در معماری بیشتر است. نشانه‌اش این است که ایستگاه‌های راه آهنی در پاریس در دهه 80-70 توسط معماران مشهور به موزه تبدیل شد و در ایران نیز موزه آبگینه موجود است . فرزندان در خانه پدری به محض احساس استقلال آن خانه را ترک کرده و به آپارتمان نقل مکان می‌کنند. این تغییرات بدون خراب شدن معماری ( ارزش زمین و خانه ) بوجود می‌آید اما درکشورهای خارجی  خانه‌ها همان شکل و شمایل قبلی است چون آنها فضای داخلی خانه را با توجه به نیازهای روز تغییر می دهند اما در ایران بافت فرسوده هر 10 یا ٢٠ سال تغییر پیدا می‌کند.

دکتر برزو ایزدپناه- وقتی بحث خانه ایرانی است فرهنگ ایرانی مطرح می‌شود روابط و ضوابط اجتماعی خاصی است که در هیچ جای دنیا نیست در این خصوص باید بستر و زمینه لازم وجود داشته باشد و باید از راه آموزش وارد شد. هدف از وجود خانه احساس آسایش و آرامش است که امروزه متاسفانه از این هدف دور شده ایم . در میزگردها باید به موانع نرسیدن به هدف بررسی شود و راهکارهای جدید ارائه شود.

مهندس رضا دانشمیر- معماری داخلی صرفا طراحی و تزئین نیست . معماری داخلی فرایند تغییر ساختار معماری در آن چیزی که از معماری ایرانی مانده تا به امروز است . خانه هایی که به عنوان خانه های ایرانی می شناسیم مربوط به دوران قاجار است . خانه هایی مثل سلول که در کنار هم ( که اقتضای سازه بودن است) که معمولا حول یک حیاط است و بر اساس تکرار اسمی برای خود گرفته اند در دوره حاضر با معماری ترکیبی با هندسه های مختلف برخورد داریم. امروزه مسئله اصلی اقتصاد است و بعد از آن آزادی و توان اقتصادی در مورد خرید زمین و آرایش آن است . خانه و بخش‌های امروزی باید قابلیت ایجاد تغییر جهت برنامه های مختلف را داشته باشد. اهمیت معماری داخلی و ایده‌هایی برای معماری داخلی خانه ایرانی دو بحث مجزا است. زمانی رشته ای اهمیت پیدا می کند که راه حل‌های موثری داشته باشدو هرکاری باید ایده داشته باشد تا بتوان شرایط را بهبود بخشیدو با توجه به همین ایده ها نیاز به متخصص بوجود می‌آید.

 دکتر عبدالرضا محسنی- معماری داخلی ادامه فراموش شده معماری است. در مورد خانه ایرانی کلاً آن را به این صورت می‌بینیم که افراد دنبال آرامش محیطی و آسایش ذهنی و طبیعی است. در خانه پدری یا ایرانی که بحث فامیلی دارد وقتی در نظام شهرسازی پلانهایی تشکیل شده از خانه پدری به درصد زمین بستگی دارد چیزی بدست می‌آید که هیچ چیز از خانه وجود ندارد. معماری داخلی نقش بسیار عمده‌ای در شکل گیری معماری دارد و زمانی معماری داخلی قابل درک است که تغییرات کاربردی آن را بفهمیم.

دکتر ناصر خاکی- آشفتگی معماری داخلی در همه زمینه ها وجود دارد و همه دوست دارند طراحی کنند. شهرساز ، معمار،  طراح و  دکوراتور. ذاتاً همه طراح هستند و آخرین طراح ماجرا مصرف کننده است و بنا به سلیقه خود چیزی به بنا اضافه می‌کند. تفکیک حوزه ها و تخصص‌ها به معماری داخلی لطمه زده است. در ابتدای کار باید به کار گروهی فکر کنیم و همه در ابتدای پروژه باید در کنار هم باشند با نگاه به خانه‌های قدیمی ایرانی متوجه می‌شویم که کار گروهی بوده‌است و هرچیزی سرجای خودش بوده‌ و هرچیز بر اساس تجربه شهودی ‌است و اگر کار گروهی نباشد خانه ایرانی نیست و پر از جزئیاتی است که آزار دهنده می‌ شود. معمار  طراح می‌شود و فروشندگان مبلمان، خانه را چیدمان می‌کنند. معمار داخلی کسی است که توانایی آن در حوزه های مشترک است ولی در ایران متاسفانه عناصر و متریال تخصص افراد نیست. امروزه تکنولوژی جدید توانسته است جزئیات را حذف و همه چیز را یکپارچه تولید کند و بکار سرعت بیشتری بدهد.


 
 
 







Powered by WebGozar